czwartek, 13 grudnia 2012

Święta Łucja


13 grudnia to ważna data w Szwedzkim kalendarzu. W tym dniu obchodzi się Dzień Św. Łucji. Polacy mają 6 grudnia i przebierają się ze starszych, brodatych Panów w czerwonym szlafroku, czarnych kaloszach i z workiem pełnym zabawek na plecach. Szwedzi natomiast lubią trzynastego grudnia zakładać coś w rodzaju białych koszul nocnych oplecionych w pasie czerwonym sznurkiem. No dobrze.... z reguły to dzieci kultywują  zwyczaj przebierania się, a dorośli jedynie tkliwie pomagają w całym tym procederze. Kupują lub szyją odpowiednie stroje, szykują świeczki oraz wspierają swoje pociechy duchowo. Każdy kto ma dziecko (swoje lub kogoś bliskiego z rodziny) jest więcej niż pewne, że otrzyma zaproszenie do przedszkola lub żłobka na przedstawienie związane z Saint Lucia. Nie wiem, nie byłam, nie widziałam, ale wiem że cała reszta Sztokholmu się na to wybiera. I tak jak w Polskich jasełkach honorowa rola to Matka Boska, tak w Szwedzkim Saint Lucia performance to właśnie rola Łucji jest tą najbardziej pożądaną. Teoretycznie Łucja w przedstawieniu powinna być jedna, jak się jednak zdążyłam już dowiedzieć (prawdopodobnie z powodu ogromnej awersji Szwedów do wszelkich przejawów dyskryminacji), rola ta przypada większej ilości dzieci. Właściwie kto chce zostać Łucją ten może. Również chłopcy mogą być Łucjami. W końcu Szwecja to kraj ogromnych możliwości i tolerancji na wszelkie odstępstwa od normy (no chyba, że mówimy o przepisach, to wtedy tej tolerancji brak). Zastanawiało mnie co jest tak atrakcyjne w byciu Łucją skoro nawet chłopcy pragną przebrać się za tą postać. Otóż....wiadome jest, że każde dziecko ciągnie do zapałek, ogniska, kuchenki i innych ogniopodobnych przedmiotów. Nie dziwi więc fakt, iż noszenie wianka z palących się świeczek na głowie może jawić się młodym Szwedom jako atrakcja warta uwagi. Tak, tak! Wianek ze świeczek! Ciekawi mnie ileż to spalonych blond włosków zostało złożonych w ofierze Świętej Łucji właśnie. A właściwie jaka jest geneza obchodów tego dnia w Szwecji? Podobno chodzi o światło. Imię Łucja wywodzi się z łacińskiego słowa lux, co znaczy światło, dlatego św. Łucja sprawuje pieczę nad granicą pomiędzy światłem i ciemnością. Co za tym idzie akurat żywot tej Świętej budzi największe zainteresowanie w Skandynawii. Oczywiście w Kościele Katolickim także obchodzimy dzień Św. Łucji, jednak w Szwecji obchody te organizowane są  na dużą skalę i związane  silnie z tradycją tego kraju.
Poniżej przedstawiam krótki filmik znaleziony na 'youtube', który wydaje mi się dobrym podsumowaniem całego 'łucjowego" dnia.
Miłego oglądania!



O tak! Glögg, czyli grzane wino rozdawano dzisiaj na stacjach metra. Ale była 8 rano więc jakoś nie miałam ochoty. A pierniczki i szafranowe bułeczki jem już od miesiąca, więc mam już trochę dość ...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz